Sikstiiniläiskappelin fresko Viimeinen tuomio
Kun Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni oli vuosina 1534-1541 maalaamassa
Sikstiiniläiskappelin alttaripäädyn valtavaa (13,7 m × 12 m) freskoa Viimeinen tuomio,
freskon lukuisat täysin alastomat ihmishahmot herättivät närkästystä. Jyrkkää arvostelua
esitti mm. paavin seremoniamestari Biagio da Cesena. Vastaukseksi Michelangelo maalasi
seremoniamestarin tyhmyyttä edustavilla aasin korvilla varustettuna freskon oikeaan
alanurkkaan esittämään Minosta tuomitsemassa sieluja niiden syntisyyden mukaan helvetin
eri piireihin, kuten asia kerrotaan Dante Alighierin runoteoksessa Jumalainen näytelmä
(Divina Commedia). Kun mestari valitti asiasta paavi Paavali III:lle, tämä vastasi ettei
hänen toimivaltansa ulottunut helvettiin, eikä mestarin kuvalle tehty mitään.
Antiikin Kreikan tarustossa Minos oli alun perin Kreetan kuningas, Zeuksen ja Europan
poika, jota Olympoksen jumalat pitivät niin suuressa arvossa, että hänestä kuoltuaan tuli
kuolleiden tuomari. — Daniele da Volterra sensuroi freskoa myöhemmin, mikä toi
hänelle kyseenalaista mainetta taiteilijana. — Kuvalähde: Wikimedia Commons.
|