Sikstiiniläiskappelin fresko Viimeinen tuomio

Kun Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni oli vuosina 1534-1541 maalaamassa Sikstiiniläiskappelin alttaripäädyn valtavaa (13,7 m × 12 m) freskoa Viimeinen tuomio, freskon lukuisat täysin alastomat ihmishahmot herättivät närkästystä. Jyrkkää arvostelua esitti mm. paavin seremoniamestari Biagio da Cesena. Vastaukseksi Michelangelo maalasi seremoniamestarin tyhmyyttä edustavilla aasin korvilla varustettuna freskon oikeaan alanurkkaan esittämään Minosta tuomitsemassa sieluja niiden syntisyyden mukaan helvetin eri piireihin, kuten asia kerrotaan Dante Alighierin runoteoksessa Jumalainen näytelmä (Divina Commedia). Kun mestari valitti asiasta paavi Paavali III:lle, tämä vastasi ettei hänen toimivaltansa ulottunut helvettiin, eikä mestarin kuvalle tehty mitään.

Antiikin Kreikan tarustossa Minos oli alun perin Kreetan kuningas, Zeuksen ja Europan poika, jota Olympoksen jumalat pitivät niin suuressa arvossa, että hänestä kuoltuaan tuli kuolleiden tuomari. — Daniele da Volterra sensuroi freskoa myöhemmin, mikä toi hänelle kyseenalaista mainetta taiteilijana. — Kuvalähde: Wikimedia Commons.