Valdemar IV verottaa Visbytä 1361

Hellqvistin alkuperäinen taulu on iso, leveys n. 3,3 ja korkeus noin 2 metriä, ja kertoo monta pientä tarinaa samalla kertaa. Päätarina on, että tanskalaiset vierittivät Suurtorille kolme isoa oluttynnyriä, ja Valdemar vaati että ne oli kolmessa päivässä täytettävä kullalla, hopealla ja muulla arvotavaralla; jos näin ei tapahdu, kaupunki poltetaan, minkä vuoksi menettely tunnetaan paloverona. Valdemarin hämmästyksen kerrotaan olleen suuri, kun tynnyrit täyttyivät jo ensimmäisenä päivänä. Kuvalähde: Wikimedia Commons.

Maalauksen tärkeimmät virheet ovat:

  • Oikealla nähdään valtaistuimellaan kuningas Valdemar IV, jonka muhkea parta ei kuulunut ajan tapoihin. Myös sanotaan että Valdemar on kuvattu todellista vanhemmaksi, mutta käsittääkseni noin 41-vuotias mies oli tuon ajan mittapuun mukaan vanha, ja luultavasti näyttikin siltä.
  • Keskellä etualalla on Visbyn pormestari, joka katsoo Valdemaria ja puristelee käsiään nyrkkiin Valdemarilta piilossa. Vieressä on hänen vaimonsa ilman päähinettä. Historioitsija Herman Lindqvistin mukaan tuon ajan Ruotsissa naimisissa oleva nainen olisi ennemmin antanut katkaista kaulansa kuin olisi lähtenyt ulos hiukset paljaana. Voihan olla niinkin, että Hellqvist on ollut tavoista tietoinen, mutta haluaa vaimon päähineettömyydellä viestittää kaupunkilaisten paniikinomaista tilannetta. Vaimon silmissä on kyyneleitä, joiden erottaminen tällaisesta pienoisversiosta ei kuitenkaan onnistu. — Lindqvist pitää myös koko polttamisuhkausta vääristelynä; aivan varmasti Valdemar ymmärsi, että rikasta hansakaupunkia kannatti verottaa vuosittain, eikä tuhota kerralla. Vanhin säilynyt kirjallinen tieto Visbyn paloverotuksesta on 1500-luvulta. Tavanomaista veronkantoa Lindqvist pitää uskottavana.
  • Oikeassa reunassa on juutalainen kartiomaisine hattuineen tuomassa omaa osuuttaan veron maksuun. Tuon ajan Ruotsiin oli juutalaisilta pääsy kielletty (he olivat lainsuojattomia, eli heidän tappamisensa ei ollut rikos). Ensimmäinen kirjallinen maininta juutalaisesta Ruotsissa on 1500-luvulta. Maalauksessa näkyvä hattu oli yksi niistä nöyryyttävistä tunnuksista, joita juutalaiset pakotettiin keskiajan Euroopassa käyttämään, jotta heidät olisi helppo tunnistaa, ja heitä olisi helpompi vainota.
  • Taustan talot eivät ole Visbystä vaan Saksasta (jossa taiteilija asui), paitsi yksi, mutta sekin on sijoitettu väärään aikakauteen ja väärään osaan kaupunkia. Talojen takana oleva kaupunginmuuri on kuvattu suunnilleen oikein.
  • Vasemmanpuoleisen tynnyrin vieressä on mäyräkoira, joita ei ollut olemassa ennen 1500-lukua, eikä Ruotsissa ennen 1600-lukua.
Useat taulun esineistä esiintyvät muissakin Hellqvistin tauluissa, ja kuuluivat luultavasti taiteilijan omaan maalausmallikokoelmaan. Kaiken kaikkiaan Hellqvist on aikansa kansallisromanttisen suuntauksen mukaisesti käyttänyt taiteellista vapautta runsain mitoin luodakseen tunteisiin vetoavan maalauksen hyvän (pormestariin henkilöityvien visbyläisten) ja pahan (tanskalaisten, erityisesti Valdemarin) vastakkainasettelusta. Toki tauluun on käytetty myös paljon työtä ja ammattitaitoa, mutta Visbyssä Hellqvist ei luultavasti edes käynyt. Ilman virheitään taulu tuskin olisi minusta niin kiinnostava, että olisin vaivautunut sen tähän matkakertomukseen mukaan ottamaan.